© 2019 by Achilleas and Camilo

Το άρθρο αυτό είναι αφιερωμένο σε όσους αγάπησαν κάποτε πραγματικά. Έδωσαν χωρίς να περιμένουν να πάρουν. Στους ανθρώπους αυτούς που προτίμησαν να είναι καλοί σε καιρούς που όλα μοιάζουν άσχημα…

 

Αυτό είναι, αγαπητοί φίλοι, ένα τυπικό εναρκτήριο σημείωμα που θα βρει κανείς στο 80% της πεζογραφίας που πωλείται στις μέρες μας. Με την ευκαιρία που μου έδωσαν τα βραβεία του Public για τα βιβλία της χρονιάς, είπα να γράψω αυτό το μικρό πόνημα. Σκοπός μου είναι να δώσω κάποιες συμβουλές για όλους εσάς που θα θέλατε σαν τρελοί να πάρετε του χρόνου το βραβείο του καλύτερου μυθιστορήματος και έπειτα να σας πάρει συνέντευξη η Ελένη Μενεγάκη, λίγο πριν μαγειρέψει σουτζουκάκια με την Βέφα.

Γενικά, τα Public τα αγαπάμε γιατί μας βοηθάνε να ξεχωρίσουμε τους πραγματικούς βιβλιόφιλους από την Μαρία Ηλιάκη. Τα Public είναι οι καλαίσθητοι εκείνοι πολυχώροι που στα προτεινόμενα βάζουν ταυτόχρονα Αντώνη Ρέμο, Καμπουράκη ως ιστορικό και Call of Duty.

Αυτά τα Public έκαναν και βραβεία κοινού όπου δήθεν θα βραβεύονταν τα καλύτερα βιβλία της χρονιάς. Έφτιαξαν και κατηγορία «Μεγάλες Συγκινήσεις» για να σπάει η μονοτονία. Τα αποτελέσματα βγήκαν πριν από κάποιες μέρες. Στην πρώτη δεκάδα φιγουράρουν Δημουλίδου, Μαντά, «Μια σταγόνα ιστορία» και Καίτη Οικονόμου.
Περιμένατε κάποιον άλλο;

 

 

ΠΩΣ ΘΑ ΜΠΕΙΣ ΚΑΙ ΕΣΥ ΣΤΗ ΔΕΚΑΔΑ ΤΩΝ PUBLIC;

Πριν ξεκινήσουμε με τα πρακτικά, να σας θυμίσω ότι δεν σας ενδιαφέρουν οι κουλτουριάρηδες και οι πχιοτικοί (για σας πχιότητα θα είναι ο Σμαραγδής και η Αλεξίου μόνο). Αυτό που σας νοιάζει είναι αυτοί που θέλουν «κάτι ελαφρύ για την παραλία» και που αγοράζουν βιβλία από τον Σκλαβενίτη.

Αυτά σας προτείνω εγώ, μα πάνω από όλα σας προτείνω να βάλετε όλη την ψυχή σας σε αυτό που γράφετε <3 :

Ως προς τον εκδοτικό οίκο:

-Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Αν θες να πετύχεις ως συγγραφέας, είναι απαραίτητο να διαλέξεις και τον κατάλληλο εκδοτικό οίκο. Υπάρχουν οι εξής δύο επιλογές: Λιβάνης, Ψυχογιός. Προσωπικά, θα πρότεινα το βιβλίο σου να το δώσεις πρώτα στον Ψυχογιό. Οι άνθρωποι εκεί είναι ευγενικοί, φιλικοί και δεν έχουν καμία αισθητική. Τι άλλο θα μπορούσες να περιμένεις; Ο Λιβάνης έχει κάποιες εκλάμψεις ποιότητας μια φορά τη δεκαετία και αυτό αποδεικνύει ότι όλα τα κάνει για τα χρήματα. Ενώ προσωπικά έχω πεισθεί ότι ο Ψυχογίος δεν μπορεί αλλιώς.

Ως προς τους χαρακτήρες και την πλοκή:

-Αφού βρήκες τον εκδοτικό οίκο, αρχίζεις να γράφεις το μυθιστόρημά σου. Αρχικά, διαλέγεις έναν χαρακτήρα που τον λένε Αντώνη και έναν χαρακτήρα που θα τον πεις Αφροδίτη. Μετά θα αφιερώσεις το μισό βιβλίο σου με το να περιγράφεις πόσο όμορφοι είναι και οι δύο. Βασικά, δεν θα περιγράφεις. Θα επαναλαμβάνεις πόσο όμορφοι είναι. Άνοιξε, λοιπόν, τον Μπαμπινιώτη και βρες όλα τα συνώνυμα του «όμορφος» και επανάλαβε το κάθε συνώνυμο από 5 μέχρι 10 φορές.

– Βάλε τους χαρακτήρες που έπλασες να κοιτάνε «αγέρωχα». Και όχι μόνο τους χαρακτήρες. Όλοι και όλα πρέπει να κοιτάνε αγέρωχα. Όλοι εκτός από τον κακό της υπόθεσης. Γενικά σε αυτά τα βιβλία μπορείς να ξεχωρίσεις ποιος είναι καλός ή κακός ανάλογα με το αν έχει κοιτάξει αγέρωχα κάτι.

-Εντάξει, αφού έπλασες που έπλασες τους χαρακτήρες, πρέπει να τους κάνεις να είναι και λίγο περίεργοι, παράξενοι. Για παράδειγμα, βάλε ένα κεφάλαιο όπου η Αφροδίτη προσπαθεί να στρώσει το μαλλί της αλλά αυτό δεν στρώνει, οπότε αυτή αρχίζει να βρίζει. «Χμμμ… Τι συμβαίνει εδώ; Γιατί δεν στρώνει το μαλλί της; Και γιατί βρίζει; Πρέπει να είναι πολύ παράξενος χαρακτήρας η Αφροδίτη!». Έτσι θα σκεφτεί αμέσως ο αναγνώστης και θα του κινήσεις το ενδιαφέρον.

-Πριν γίνει το περιστατικό που θα αλλάξει τις ζωές των πρωταγωνιστών και μαζί και την πλοκή του βιβλίου, προειδοποίησε γι’αυτό. Γράφε επί 70 σελίδες πόσο ξαφνικό και τρομακτικό είναι αυτό που έγινε. Ξεκίνα με αυτό και επανάλαβε το ίδιο πράγμα 37 φορές: «Και τότε έγινε κάτι τρομακτικό, κάτι που θα άλλαζε για πάντα τις ζωές και των δύο. Τρομαγμένοι και οι δύο αντίκρισαν αυτό το απίστευτο πράγμα που συνέβη…»

-Το ίδιο το περιστατικό τώρα είτε θα είναι κάτι καθόλου σημαντικό (αλλά τι σε νοιάζει, το βιβλίο είναι προς το τέλος) είτε θα είναι κάτι που θα παραείναι σημαντικό. Δηλαδή είτε ο Αντώνης γύρισε το κανάλι που έβλεπε η Αφροδίτη, είτε η Αφροδίτη έπεσε θύμα βιασμού από τον πατέρα του Αντώνη και ο Αντώνης έκοψε το πόδι του για να το χρησιμοποιήσει ως όπλο εναντίον του πατέρα του και στο τέλος αποδείχτηκε ότι αυτός που νομίζανε για πατέρα του Αντώνη, τελικά ήταν μητέρα της Αφροδίτης.

-Στο τέλος όλα γίνονται τέλεια και το βιβλίο κλείνει με τους δύο πρωταγωνιστές να κοιτάζουν το ηλιοβασίλεμα που θα το περιγράψεις σαν να μοιάζει με τα χρώματα που θα έχει το εξώφυλλο του βιβλίου σου, για το οποίο θα μιλήσουμε λίγο αργότερα.

Ως προς το ύφος:

Δεν χρειάζονται πολλές οδηγίες. Απλά θα βάζεις συνέχεια επίθετα σε ασύνδετα. Από τις 100 λέξεις του βιβλίου, οι 80 θα είναι επίθετα και οι 10 σύνδεσμοι. Τα πέντε ουσιαστικά που θα μείνουν θα είναι «το πεπρωμένο», «η μοίρα», «ο πόνος», «η αγάπη» και τα ρήματα «έχω», «είμαι» και «σκίρτησε». Μην αυτοσχεδιάσεις εδώ γιατί θα εκτεθούμε.

Ως προς την αφήγηση:

Πάντα τριτοπρόσωπη, πάντα παντογνώστης αφηγητής. Πάντα γραμμική σειρά στην αφήγηση. Δεν χρειάζεται να σου πω τίποτα άλλο γιατί προφανώς δεν θα ξέρεις άλλους τρόπους να αφηγείσαι.

Ως προς το ηθικό μήνυμα:

– Μέχρι που μπορεί να φτάσει κάποιος που αγαπά; Μέχρι τον φόνο; Είναι ποτέ δυνατόν; Έχει άραγε όρια η αγάπη;

Η αγάπη νικάει το κακό και το φώς το σκοτάδι. Γενικά τόνισε το αυτό το μήνυμα καμιά 20αριά φορές μέχρι να το καταλάβουν όλοι. Μην σου ξεφύγει κανείς και σε διαπομπεύει σε φάση «ναι καλό ήταν αλλά ποιο ήταν εντέλει το ηθικό μήνυμα;»

Γενικά το κοινό που ψάχνει ηθικό μήνυμα σε αυτά που διαβάζει ή βλέπει, είναι το κοινό που θα έρθει να του υπογράψεις το βιβλίο και που θα υπερασπιστεί, όταν θα σε βρίσει ο Μαραγκόπουλος.

Ως προς το εξώφυλλο:

-Πάρε όλα τα βασικά χρώματα στις πιο φανταχτερές τους αποχρώσεις. Ένωσέ τα κάνοντάς τα λουλούδια και βάλε μια τύπισσα να κοιμάται πάνω τους.


-Για τον τίτλο του βιβλίου και το όνομα του συγγραφέα κάνε το εξής κόλπο: κλείσε όλα τα φώτα του δωματίου σου και άναψε έναν δυνατό φακό. Αν την ώρα που το φως πέσει πάνω στο εξώφυλλο, εσύ νιώσεις ένα φρικτό πόνο στα μάτια από την αντανάκλαση και πέσεις κάτω και χάσεις την όραση σου για τρείς νύχτες και τρείς μέρες, τότε έχεις το τέλειο εξώφυλλο

     

-Στο οπισθόφυλλο του βιβλίου, θα γράψεις την περίληψη της πλοκής του. Φρόντισε να ξεκινάς ΠΑΝΤΑ τις προτάσεις σου με αριθμητικά επίθετα. Παράδειγμα από τον Σάββα Καλιότζη, που το απογείωσε προφανώς αλλά με καλή δουλειά και πολλή επιμονή, θα τα καταφέρεις:

Ένας απομονωμένος φάρος στην άκρη του Αιγαίου, που κρύβει θανάσιμα μυστικά, τίθεται ξανά σε λειτουργία. Ένα παλαιό αρχοντικό ανοίγει τις πύλες του για να υποδεχτεί τη νέα και ανυποψίαστη γειτόνισσα. Ένας ιερέας, αφοσιωμένος στον Θεό, έρχεται αντιμέτωπος μ’ έναν απρόσμενο επισκέπτη. Ένα παράνομο ραντεβού εξελίσσεται σε εφιάλτη για τους δύο εραστές. Τέσσερις ιστορίες-θρίλερ που θα σας καθηλώσουν και θα σας συναρπάσουν. Τέσσερις μαγικές ιστορίες, αντάξιες των διεθνών μετρ του είδους, γεμάτες εκπλήξεις και δραματικές ανατροπές. Τέσσερις ιστορίες που αποδεικνύουν πως τίποτα στη ζωή μας δεν είναι όπως φαίνεται και πως εκείνο που κρύβεται είναι πάντοτε το πιο δυσάρεστο.

Ό,τι είχα να πω το είπα. Ακολούθησέ τα όλα αυτά, φίλε αναγνώστη και σε τρία χρόνια θα έχεις την τιγρέ βίλλα που πάντα ονειρευόσουν.

Παράρτημα

1)Κάποια ονόματα πρωταγωνιστών που διάλεξαν οι αγαπημένες μας συγγραφείς:

-ο παντοδύναμος Ορέστης Δελούζος (Λένα Μαντά)

-Ελεονόρα Ντάγκλας (Χρυσηίδα Δημουλίδου)

-Μερσέντες Χιλ (Χρυσηίδα Δημουλίδου)

-Λήδα Λοΐζου (Aλέξης Σταμάτης)

2)Kάποια αναγνώσματα που πρέπει να έχεις πριν ξεκινήσεις τη συγγραφική σου καριέρα:
-Λένα Μαντά, Χρυσηίδα Δημουλίδου, Θανάσης Χειμωνάς, Αλέξης Σταμάτης, Σταμάτης Γονίδης

-Βίντεο στο youtube με τους στίχους από το «Αν» του Κίπλινγκ και με την περίφημη «Αποχαιρετιστήρια Επιστολή» του Μάρκεζ που είναι ψεύτικη και αν πιστεύεις ότι είναι δική του όντως είσαι ό,τι πρέπει για τη δουλειά.

Πώς να γίνετε η νέα Δημουλίδου

του Νίκου Σταματίνη