Είπαμε στο cartel να μην βραβεύουμε κάποιον συγγραφέα με χρυσό βατόμουρο, αν είναι πρωτοεμφανιζόμενος, αλλά για τον συγκεκριμένο ‘’συγγραφέα’’ πρέπει να γίνει μια εξαίρεση. Είναι τόσο αστείό το πρώτο του βιβλίο, η συλλογή ποιημάτων ‘’On’’, που φτάνει να γίνεται πρόκληση για όλους τους νέους ποιητές και ποιήτριες που παλεύουν να βγάλουν μια ποιητική συλλογή.

Η συλλογή αποτελείται από 54 ποιήματα. Τρομάζω στην σκέψη, ότι κάποια ποιήματα του κόπηκαν κιόλας, γιατί κρίθηκαν κατώτερα. Αλλά ας δεχτούμε ότι  Μπογδάνος είχε την έμπνευση και θέλησε να στριμώξει όλα του τα έπη στο παρθενικό του βιβλίο. Ένας άνθρωπος από τον εκδοτικό δεν σκέφτηκε να κρατήσει μερικά από αυτά τα διαμάντια για να γραφτεί και ένα σίκουελ;

Αλλά πολλά λέω, ας παραθέσω ένα από τα ποιήματα του, για να μιλήσει ο ίδιος ο δημιουργός:

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΣΚΟΥΠΑ

Τεχνική μελέτη και αυτοψία
Τόποι, σημεία και φωταψία, τρομακτική
στους στύλους του Ολυμπίου Διός ριπή αέρα.

Δεν είναι τίποτα η κληρονομιά. Γιο
τίποτα. Κόρες μόνες πολλές γκάνγκστα.
Πιτσιρίκες του '60 της πλατείας Καραμανλάκη.

Μισός αιώνας επάνω μας τσούζει.
Το πάρκο Πατησίων και Κύπρου αναβλύζει
Γυμνά κορμιά της Φυλής, μασκοφόρα ανδρείκελα.

Πόλη γιατί πόλη ξανά γράφει ο δρόμος
''αλλαγή'' - ξεκίνα ξήλωνε
το νήμα έως που
τέλος.

Θα προσπαθήσω να αναλύσω το ποίημα όσο πιο προσεκτικά μπορώ.

Ο ‘’δημιουργός’’, ξεκινάει με  ομοιοκαταληξία, και ρυθμό,  τις οποίες καταργεί πριν προλάβει να ανασάνει εισχωρώντας ένα επίθετο στο τέλος της στροφής από το πουθενά. Εδώ κάτι καταλαβαίνουμε ότι έγινε στους στύλους του Ολυμπίου Διός. Δεν ξέρουμε τι, μπορεί να μας το εξηγεί πιο μετά.

Στο επόμενο τρίστιχο γράφει το αξέχαστο ‘’δεν είναι τίποτα η κληρονομιά. Γιο τίποτα’’. Το τίποτα το πετάει πάλι σε άλλη στροφή για κάποιο λόγο. Το ‘’γιο’’ είναι κάποιου είδους αργκό, από την εποχή που μάλλον ο Μπογδάνος είχε ακόμα μυαλά,  συγγνώμη, μαλλιά ήθελα να πω .

‘'Κόρες μόνες πολλές γκάνγκστα’’. Εδώ κάνει ένα φανταστικό λογοπαίγνιο επιπέδου Σεφερλή με το γιο και της κόρες. Χειροκροτώ.

Κλείνει το τρίστιχο με μια αναφορά στην Φυλής, που φαντάζομαι είχε πολλές εμπειρίες, και με τον χαρακτηρισμό μασκοφόρα ανδρείκελα, που δεν έχω ιδέα που αναφέρεται. Δε νομίζω να γνωρίζει ούτε ο ίδιος, απλώς φαντάζομαι του αρέσανε οι λέξεις.

Συνεχίζει με το ‘’Πόλη γιατί πόλη’’, που μπορώ να το μεταφράσω ως ‘’Πόλη, γιατί έτσι γουστάρω’’ . ‘’Αλλαγή’’ σε παρένθεση, για να μην μπερδευτούμε και νομίζουμε ότι χρησιμοποιούσε την λέξη κυριολεκτικά και μας χαλάσει το ποίημα, και τερματίζει, πραγματικά τερματίζει με το ‘’ξεκίνα ξήλωνε το νήμα έως που τέλος’’

Γιατί τι πιο όμορφο από το να τελειώνεις ένα αριστούργημα με τον ευφάνταστο αυτόν τρόπο. Σκόρπιες πεταμένες λέξεις χωρίς νόημα και ένα ‘’τέλος’’, στο τέλος. ‘’Κουλτούρα να φύγουμε’’, όπως λέει σωστά ο Χάρρυ Κλύν.

Η επιτήδευση και η μεγαλομανία του ποιήματος, μαζί με τις δήθεν πολιτικές προεκτάσεις και τις γλωσσικές διαλέκτους μιας νεολαίας (ενός άλλου αιώνα), τις άτοπες και ασύνδετες τοπικές αναφορές και χρονολογίες , τις λάθος τοποθετήσεις λέξεων και επιθέτων εν είδη εντυπωσιασμού και καινοτομίας, μαζί με το παραληρηματικό ύφος, κάνουν από μόνο του αυτό το ποίημα υποψήφιο για Χρυσό Βατόμουρο.

Είναι τουλάχιστον ντροπή για έναν ιστορικό εκδοτικό οίκο όπως ο Γαβριηλίδης, να εκδίδει τέτοια βιβλία, την ώρα που αξιόλογοι συγγραφείς μοχθούν, και βάζουν λεφτά από την τσέπη τους για να εκδώσουν. Δεν μπορώ να κατανοήσω πως κάποιος σοβαρός άνθρωπος του εκδοτικού οίκου, διάβασε αυτή τη συλλογή και συμφώνησε να την εκδώσει.

Σίγουρα έπαιξε ρόλο η αναγνωρισημότητα του Κωσταντίνου Μπογδάνου, (τότε ως ‘’δημοσιογράφου’’), και οι γνωριμίες του αλλά και πάλι. Και πάλι θέλει προσπάθεια να εκδώσεις ένα τέτοιο βιβλίο ως εκδοτικός και να μην ντρέπεσαι που συνεχίζεις να λειτουργείς..

Το βιβλίο δυστυχώς έχει εξαντληθεί, ‘’γιατί πόλη’’, απλά, όπως λέει και ο ποιητής.

Κλείνοντας θα ήθελα να αφιερώσω και εγώ ένα ποίημα στο συνάδελφο Κωσταντίνο Μπογδάνο, μαζί με το χρυσό βατόμουρο.

 

Φράγκα γιατί φράγκα. Ματαιοδοξία και θλίψη .

Δεν είναι τίποτα η ντροπή-Γιο.

Βουλευτές , δημοσιογράφοι, πολλοί γκάγνκστα.

θερμοοσίφωνες - ‘’καμηλοπαρδάλεις’’,

σήμερα έρχεται ο σμήναρχος Κάκαλος

εως που

Τέλος.

Χρυσό Βατόμουρο νο2

Κωνσταντίνος Μπογδάνος

ΟΝ

του Αλέξανδρου Πετρόχειλου

© 2019 by Achilleas and Camilo